Imprimir esta página

Historia / Historia

La trayectoria de los cuatro concejos del Distrito de Igúzquiza está unida al valle de Santesteban de la Solana, al que pertenecen.
Según los primeros datos escritos, desde el siglo XI el Monasterio de Irache tenía posesiones en Ázqueta que fueron cedidas por el abad a un caballero.

Hasta 1346 fue propiedad de la Catedral de Pamplona, fecha en que se cede al rey Carlos II El Malo junto con Adarreta, Lúquin, Urbiola y Villamayor de Monjardín.

Un siglo después estas localidades más la de Labeaga fueron incorporadas para siempre a la corona, ya que con anterioridad volvieron a pertenecer a la catedral.

Desde 1263 Labeaga, Ázqueta y Urbiola disfrutaron de fueros otorgados por Teobaldo II.

Igúzquiza formó parte del señorío de la casa Velaz de Medrano, a quienes perteneció el palacio que se encuentra en el concejo.

En 1845 se produce la desmembración político-administrativa del valle de Santesteban que da lugar a los ayuntamientos de Arroniz, Villamayor de Monjardín, Barbarin, Lúquin e Igúzquiza, este último formado por los concejos de Ázqueta, Igúzquiza, Labeaga y Urbiola.

Iguzkitzako Distrituko lau kontzejuak Santesteban de la Solanako haranaren partea dira, beraz bere bidea haranari lotuta dago.

Lehen idatziek diotenaren arabera, XI. mendetik aurrera Iratxeko Monasterioak hainbat lur zituen Azketan, Abadeak zaldun bati utziak.

1436 arte Iruñako Katedrala jabea izan zen, eta urte honetan Carlos II Gaiztoa Erregea bihurtu zen jabea, Adarreta, Lukin, Urbiola eta Villamayor de Monjardinez gain.

Mende bat geroago, herri hauek eta Labeaga, orain arte Katedralarenak zirenak, Koroaren jabegoa bihurtu ziren.

1263tik Labeagak, Azketak eta Urbiolak Teobaldo II-ek emanda foruak zituzten.

Iguzkitza Velaz de Medranoren etxeko jaurerriaren parte izan zen, kontzejuan dagoen jauregiaren jabea zena.

1845an Santestebango Harana politiko-administratiboki bereizi zen, bost udalerri sortuz: Arroitz, Villamayor de Monjardín, Barbarin, Lukin eta Iguzkitza, azken hau Azketa, Iguzkitza, Labeaga eta Urbiolarekin osatuta.